dav

Ekonomie očima amatéra: Penízky – odkud se belou? Pomůže někdo neználkovi z deváté třídy na svobodu?

Jako mladý a nadějný jsem se po stovkách hodin hraní strategií poohlížel po zdroji peněz. Přeci jen, když máte ADHD jste neuvěřitelně líní a nic se vám nechce. Maximálně se tak válet na pláži a ucucávat z naříznutého kokosového ořechu v houpací síti.

A tak jsem hledal. Kde vzít ten obolos. Odkud se tak asi bere? Že bych zkusil pracovat? No jo, ale to přeci netvoří peníze. Práce je nějakým způsobem ohodnocena. Ale peníze sama o sobě netvoří.

Tak kam? A hledal jsem a hledal. A konečně mi došlo, že do banky. Banky posílají do oběhu peníze.

Pojďte nahlédnout do mého amatérského ekonomického myšlení a třeba se najde zdatný ekonom, který mi vše vyvrátí a vysvětlí správně.

Zastavme nyní na chvíli čas, abychom nepletli do finančních toků neustálé obchody, půjčky a změny objemu peněz v oběhu a na virtuálních účtech. Řekněme tedy, že v ČR je dnes deset bilionů korun naprosto přesně.

A já jdu na procházku a najdu fakt velkej diamant. Je kvalitní, obrovský a krásný. No a povede se mi ho ihned prodat za miliardu – je fakt krásný. Přidal jsem do systému nějaké peníze? Z mého pohledu nepřidal. Kde se ale ona miliarda vzala? Už tam byla že?

Čili jak je vidět, žádná práce (protože malíř si za svou hodinu práce může říct třeba padesát milionů a když mu je umění chtiví dají, tak je má), žádné nerostné bohatství, jak je vidět na příkladu s diamantem, peníze netvoří.

Tak odkud se berou, jak je v titulku? Ano – vím, že je do systému pumpuje centrální banka. Ale také je do systému pumpuje bankovnictví částečných rezerv, kdy banky mohou z jednoho milionu udělat milionů padesát. Škoda, že nemám konexe a základní kapitál na banku – to je sen – pak by se to pilo z kokosového ořechu.

Ale v bankovnictví částečných rezerv banka vyplácí vkladateli úrok pět procent a všem, kterým na základě vložených peněz půjčila, účtuje úrok deset procent. Odkud se vezmou peníze na splacení dluhu, když v oběhu jednoduše být nemohou?

Existuje nějaký materiál, který by toto vše byl schopen vysvětlit deváťákům na základních školách, aby je popřípadě ochránil od nerozumných rozhodnutí, zvýšil jejich finanční gramotnost, o které se teď hodně mluví.

A jak funguje globální ekonomika, když na světě neexistuje jediná země, která by nebyla zadlužena za úrok? To jsme jako lidstvo a vlády všech zemí tak neschopní, že ani jediný stát není sto mít ekonomický přebytek?

Kdo pomůže neználkovi z deváté třídy vysvětlit, jak funguje ekonomika? Najde se takový? Znáte někoho, kdo dokáže smysluplně chápat a tudíž učit ekonomiku?

Děkuji a krásný slunečný den na pláži s uříznutým kokosem všem.

Komentáře