První bod pro úspěšné vyléčení ADHD je pochopení této výhody. Ano – nejedná se o nemoc. Z mého pohledu se již jedná o velkou výhodu. Takže jak na to?

ADHD? Představte si, že chcete orat pole formulí jedna. Jak taková představa vypadá? Kola formule se v bahně protáčejí, když už auto zabere, tak jde okamžitě do smyku. Řidič je zablácený a všechno chcete zabalit po půl hodině snažení.

Co tak posadit formuli jedna na okruh, kam patří a za pár korun zaplatit řidiče traktoru, ať vykoná práci na poli?

Ano – vaše dítě, popřípadě vy, pokud máte ADHD, nosíte v hlavě formuli jedna. Jenže svět kolem nás je plný nezoraného pole, které nás škola, učitelé a hlavně nastavený systém nutí zorat. Když Mařenko musíš ty úkoly udělat. Prostě je musíš udělat – a Mařenka trpí jako kůň či popřípadě jako Michael Schumacher na poli v hnoji. A její mozek nastaví tisíce bloků a předsune sta tisíce zajímavějších myšlenek, jen aby nemusel dělat věc, kterou vyhodnotil jako stejně voňavou jako onen hnůj potřebný pro skvělou úrodu na poli.

Ať věříte či nevěříte v duchovno, něco vyššího, vesmír či boha – nejlépe se dá ADHD pochopit z následující duchovní definice:

Nedonutíte moji duši, aby měla pozornost na tom, co chcete vy. Narodil jsem se proto, abych byl svobodný a dělal to, co zajímá mne. Nebudu se přizpůsobovat.

Protože ADHD neznamená nedostatek pozornosti. Pozornosti máme všichni stejně. Každou nanosekundu svou pozornost něčemu věnujeme. My s ADHD pouze enormně rychle pozornost přepínáme, pokud nás nějaká činnost nebaví natolik, jak bychom potřebovali. Pak u nás ale může a nastává stav, kdy nás nějaká věc naopak zaujme natolik, že se dostáváme do stavu flow. Hodiny letí, čas teče a my jedeme jednu věc. S enormním soustředěním. Nic nevnímáme a pouze děláme to, co nás takzvaně chytlo. Ale tento fakt neznamená, že nás bude stejná činnost bavit i zítra.

Co nám doporučují klasické psychologické a psychiatrické postupy?

  • Berte Ritalin, Aderall nebo jiný takzvaný lék
  • Choďte na terapie, které zvyšují pozornost jako je biofeedback
  • Choďte k psychologovi

Náš mozek je ale tajemný. Vezměte mne na biofeedback terapii a i když mi sledování robota a hraní si s ním půjde, nic to neznamená. V tu chvíli mne robot baví, ale co – venku je zase tolik zajímavých věcí, které jsou lepší a zajímavější než domácí úkoly a chození do školy či do nudných kanceláří.

Snažil jsem se meditovat od nějakých svých třiadvaceti let. Jenže neúspěšně – vyzkoušel jsem desítky technik a neustále se nutil do pozornosti. Do nemyšlení. Do pozorování myšlenek. A nebavilo mne to – a když můj mozek něco nebaví tak najde cestu, jak mi podsunout opravdu zajímavou a v mém případě negativní myšlenku. Co když nebudu mít peníze a co bude v důchodu a další a další věci. Lidé s ADHD často mívají úzkosti a deprese. Protože mozek tíhne k negativním myšlenkám – jsou zajímavější než ty pozitivní, což je vidět v televizních novinách, kde nás krmí pouze negativitou.

Co doporučuji já pro ADHD

  • Milujte své dítě, protože dostalo největší dar, který mohlo – žádná nemoc – vysvětlím dále
  • Pochopte, že je třeba svět dítěte či ten svůj pokud máte ADHD přizpůsobit ADHD a ne přizpůsobovat myšlení dítěte hnojem smrdícímu poli – čili nezáživným činnostem a dělat naprosto nezáživné úkoly
  • Učte dítě řídit formuli jedna – a když kvůli tomu bude muset poslat školu do háje, tak co? – vysvětlím dále
  • Čím víc budete dítě či sebe kamkoli tlačit, tím víc se bude geniální formule, čili mozek, bouřit a vymýšlet, jak z toho ven
  • Je třeba najít to naprosto nejdůležitější a tím je motivace – opět vysvětlím v sekci motivace

Motivace pro lidi a speciálně ty s ADHD.

Nikdy jsem nehrál na hudební nástroj a přišlo mi to jako naprostá hloupost. A lidi, kteří hrají či malují či dělají takové ptákoviny, jsem považoval za odpůrce mé robotické jedna nula reality, ve které se krásně vyznám. Když mne nutili se učit hrát na flétnu ve škole, bylo to pro mne největší utrpení. A dodnes bych udělal cokoli, abych se hraní na hudební nástroje vyhnul. Lidi mi tvrdili, že nemám hudební sluch a další a další argumenty, které si můj mozek vzal za vlastní.

No jo – ale jsem posedlý sebezdokonalováním v oblasti IQ – nevím proč, ale je to nějaká má vlastnost. A tak jsem si jednou přečetl, že hraní na hudební nástroj zvyšuje inteligenci. A voila. Už umím základní písničky, hraju melodie z filmů, ostatní tvrdí, že mi to jde a koukají. Protože když lambo v hlavě vyhodnotí nějakou činnost jako dostatečně zajímavou a prospěšnou, zapojí svých tisíc koní, práskne bičem a jede. A nic ho nezajímá – ty jdeš zase přes mrtvoly řekla by moje maminka. Jo jo – nevidím, neslyším, když mne něco zajímá.

Stejně tak to bylo s meditací. Neexistovala forma meditace, která by mi úplně vyhovovala. Až jsem díky tátovi došel k tomu, že žonglování, které mi on tlačil už dlouho a kterému jsem se samozřejmě bránil zuby nehty – nezvládnu, moc těžké, nesmysl – žonglování zvyšuje IQ. A bum. Mozek přepnul výhybku v hlavě – místo žonglování je naprosto nevyhovující činnost vyhodnotil tuto činnost jako extrémně zajímavou, protože by mohla zvýšit IQ. A pak jsem konečně našel vhodnou formu meditace. Žongluju a u toho si opakuju mantru, kterou jsem si vymyslel. A naučil jsem se žonglovat za dva dny. Ideální forma meditace pro mne.

A proto je velmi důležité najít pro lidi s ADHD motivaci k činnosti. Pokud totiž mozek nevyhodnotí danou činnost jako prospěšnou, důležitou – tak se jedná o kus nezoraného hnojovitého pole. Pokud ale z tohoto pole pro mozek uděláme závodní okruh, otočí klíčkem a vypálí všechny koně do běhu. A stejnou rychlostí jakou myslí, se i učí.

Abych se vrátil k tomu, proč milovat své děti s ADHD a nesnažit se je nacpat do uniformní škatulky – školka, škola, práce na osm hodin pět dní v týdnu v bublině kanceláře. V mém případě jsem se dostal bez vysoké školy z garáže až na pozici IT Infrastructure Architect pro O2. Předtím jsem pracoval v T-Mobile jako Senior Solution Designer a také jsem pracoval na zajímavých, docela náročných pozicích v jiných IT firmách. A spoluzaložil jsem velmi úspěšnou softwarovou firmu. A to vše v oboru, který není pro lidi s ADHD úplně vhodný, pokud pracujete na technické pozici, protože se musíte mnoho hodin soustředit, programování je lepení hradů ze sirek po mnoho hodin, dní a týdnů činnost, která vyžaduje soustředění.

Pokud bych pracoval ve vhodném oboru, což jsou ty, kde je zapotřebí kreativita, byl bych o dost dál. Takže co chcete od svého dítěte? Aby vydělávalo sto tisíc měsíčně a i to se mi povedlo? Věřte, že když využije správně svůj dar, nebudete ho muset krmit léky na bázi pervitinu a ono se vám odvděčí věcmi, které ani netušíte. Hlavně ho nikam netlačte. Při slově musíš mu stoupnou chloupky až na zadeli a mozek ukáže, že musí tak jedině dělat bordel.

Vaše dítě neskončí u pásu, neskončí ani ve vězení jako mnoho lidí s ADHD, ani v blázinci – pokud se budete řídit následujícími krátkými doporučeními a popřípadě mne kontaktujete a společně vymyslíme triky na hackerský mozek vašeho dítěte.

Co zlepšuje ADHD?

  • Naprosto jednoznačně cvičení – čím víc, tím lépe. Ale opět – nechtěl jsem běhat, plavání mne bavilo chvíli. Já osobně potřebuju kolo. A jezdím denně hodinu a čtvrt. Denně – naprosto nepředstavitelné pro mozek s ADHD. Čili mu tohle vyhovuje
  • Jídlo – vyhoďte všechen cukr a sacharidy. Pečivo, rýže, kukuřice, mouka. Zkuste si nastudovat ketogenní či nízko sacharidovou dietu. Osobně je tohle pro mne stejně důležité jako cvičení. Lidé si myslí, že ADHD není spojené s cukrem a zapomínají na sacharidy. Vyhodí cukr, ale ponechají sacharidy. A mozek je přepálený, unavený, zničený, líný, protože pálí vysokooktanový benzín, který ale za chvíli zmizí.
  • Hudba – ano poslouchám Hip Hop a Drum and Bass – geniální mozek si k němu sám našel cestu. Poslouchám i Trip Hop. Rytmická hudba mi nějakým zvláštním způsobem pomáhá. Práce u počítače, nasazená sluchátka, velmi výrazně rytmická hudba. Pak pozornost jede.
  • Co nejméně věcí – toto jsem přirozeně dělal celý život. Mozek se tak bránil vyrušování. Mám rád naprosto čistý design. Čistě bílé tričko. Naprosto čistý stůl bez věcí. Co nejméně vecí kolem mne – pak mne nemají šanci vyrušovat. Jinak mám tendenci dělat – hele to je třeba opravit, to je třeba posunout, to je třeba srovnat, hele to je zajímavý papír, na co to je? A kolotoč pozornosti je roztočený.
  • Motivace – najít si motivaci pro svou činnost. Skutečně nechte své dítě, ať vám vyloží své sny. Co ono chce. Ono moc dobře ví, proč je na zemi. Co tu má udělat. A protože necítí, že by to bylo sezení ve škole a učení se zeměpisu – protože lidi s ADHD jsou přirozeně zkratkovití hackeři a my víme, že si ty hlavní města prostě a jednoduše najdeme na Googlu, až to budeme potřebovat a najdeme si je tam asi 4x rychleji než zbytek populace
  • Vhodné prostředí a trénink pravé mozkové hemisféry – někdo tvrdí, že ADHD je nedostatek činnosti v pravé mozkové hemisféře – já osobně to tak určitě mám. Vnímání umění, emocí a dalších takzvaně pravohemisférových věcí mi dělá problémy. Ale když mám motivaci, hraju na klavír, chci se učit kreslit, rád poslouchám hudbu.

Pokud někdo z vás chce vidět, jak trochu funguje ADHD mozek, stačí se podívat na deset minut videa, které jsem nahrával, když jsem žil svůj starý klasický chaotický život zde.

https://www.youtube.com/watch?v=OcBYUetAcfI

Pokud potřebujete pomoct, kontaktujte mne.

Komentáře