Existují dva pánové, kteří aniž by to řada lidí věděla, ovlivnili 20. a hlavně 21. století víc, než kdo jiný.
První se jmenuje Richard Stallman. Tento jako bodrý trpaslík vypadající pán má svobodu natolik v krvi, že v roce 1983 napsal první Copy Left licenci. Díky této licenci se mohl začít šířit svobodný software.
Dodnes si mnoho lidí plete svobodný s “zadarmo”. Zadarmo můžete od banky dostat žvýkačku, když vás lákají, abyste si založili hypotéční úvěr. Ale se svobodou toto nemá nic společné.
Svoboda je v průhlednosti. V transparentnosti. Osobně se musím přiznat, že mám jeden software, u kterého si nejsem jistý, kde se vzal jeho původ.
Bohužel mít dokonale průhledný počítač je v současnosti velmi složité. Ale je to cesta pro mne.
Protože pokud je software uzavřený a pokud do něj nevidíte, je v něm buď díra, nebo vás skrz něj sledují, nebo v něm udělali díru schválně, aby vás případně sledovat mohli.
Aniž byste si to uvědomovali jste 24/7 pod dohledem společností. Pracoval jsem v telekomunikacích. Vědí o vás vše – kde se pohybujete, tím pádem toto mohou aproximovat na to, co děláte, s kým se stýkáte, kde bydlíte. Nosíte u sebe chytrý a klidně hloupý telefon. Jste neustále pod dohledem.
Facebook ví vše o vašem pohybu na internetu a to tam nemusíte mít účet. Existují totiž mechanismy, jak vás sledovat, protože mnoho stránek má nainstalovaný kód Facebooku v kódu webu. Google dělá to samé, jen ve větším měřítku.
Pak tu máme antivirové společnosti jako Avast, který s velkou slávou získal 400 000 000 uživatelů díky nákupu AVG. Obě to české společnosti.
A voila. Pokud máte jejich antivir ve verzi “zdarma”, zasílají se na jejich servery naprosto všechny vaše kroky internetem. Následně toto firma prodává své dceřinné společnosti Jumpshot, kde jsem pracoval.
Stačí si přečíst licenci a podmínky užívání software.
Tato data se v obrovských množstvích analyzují, vyhodnocují a prodávají marketingovým společnostem. Jsou takzvaně “anonymizovaná”, čili nejde konkrétně o vás jako o osobu, ale o vaše chování.
Vše, co je v současnosti zdarma, je placeno vaším soukromím.
První krok je o tom vědět. Další krok pro ty, kteří se chtějí osvobodit, je nainstlovat si blokování reklam všude, kde to jen jde. Od prohlížeče, po YouTube na vašem telefonu.
Vy jste zboží ve smyslu, že zboží nakupujete. A pokud by reklama na vás nefungovala, neinvestovaly by se do ní enormní rozpočty. Podívejte se kolem sebe a narazíte na Alzáky, CocaColu a tisíce dalších, kteří vám kážou před Vánocemi pravdu – kupujte.
Nekupujte nic. Všechno už máte. A když si toto uvědomíte, v klidu si pak pořídíte věci, které skutečně potřebujete – pro svůj rozvoj, pro svou pohodu, pro pohodu a rozvoj vašich dětí.