dav

Proč pořád útočím na tu školu? Reakce na komentáře mých blogů. Ukamenujete mne?

Protože můj mozek generuje řekl bych více než jednu myšlenku za 1.2 vteřiny, jak jsem se dozvěděl o průměrném myšlenkovém toku lidí, neustále jsem vymýšlel a přemýšlel nejen jako malý.

A tak jsem se pořád ptal sám sebe.

  • K čemu mi v reálném životě bude umět vyjmenovat Habsburky?
  • K čemu mi v reálném životě bude umět vynásobit matice?
  • K čemu mi v reálném životě bude umět vyjmenovat padesát druhů savců?
  • K čemu mi v reálném životě bude derivování a integrování?
  • K čemu mi v reálném životě bude znát hlavní města a státy Asie?
  • K čemu mi bude umět spočítat rychlost míčku na nakloněné rovině?
  • K čemu mi bude dvacet let sezení na zadku, zírání do vzorečků a sledování hodinek, kdy už ta nuda skončí?

Škola dle mého názoru v současnosti učí dvě věci. Učíte se zvětšit si krátkodobou paměť. Nacpat do ní co nejvíce nesmyslných údajů a zapomenout. Představte si člověka s fotografickou pamětí. Ten grázlík má z více než půlky předmětů jedničky, protože se tak narodil. To je trochu nefér, ne? Nebo je škola výukou fotografické paměti?

No a pak se učíme mechaniku. Mechanicky vezmu vzoreček s písmenkama, písmenka vyměním za čísla, udělám naučený postup čáryfuk sem tam, popřesouvám číslíčka, pokrátím, pošmrdlám a voila – mám výsledek, který dvakrát podtrhnu. Musím znát sinus a cosinus a dalších pár set pouček. A hlavně nesmím používat mobil!

Protože v realitě já osobně, který nejsem moc inteligentní, jsem dokázal vést lidi, dokázal jsem být u zrodu a šest let se věnovat rozvoji celkem úspěšné softwarové firmy a to z naprosté nuly, bez kontaktů, půjček, znalostí, klientelistických zakázek – jednoduše skutečně čistě. Protože jsem se naučil Hackers How To. A tam se říká, že nemám otravovat, ale mám si odpověď vygůglit. A otravovat mám až tehdy, pokud nenajdu odpověď.

A tak jsem neotravoval. Položil jsem sice pár otázek na Stackoverflow, ale skutečně jen pár. Zbytek jsem si našel. Protože jsem ve škole poctivě trénoval hledání v taháku. A to se v taháku nedá zmáčknout ctrl+f.

Ale konec nadávání, protože poukazovat na chyby umí naprosto každý – snad dokonce náš pes, když si stěžuje, že zase nemá vodu, kterou ji vylil Adam a šťouchá do mě čumákem.

Řešení?

  • Konec horizontálních tříd – děti musejí být různého věku, ať se mohou učit od sebe navzájem
  • Konec známkování, stresu, strašení, bojů, her na zamrzlíka
  • Respekt k různým rychlostem učení se u různých lidí
  • Respekt k talentům lidí – škola má talenty nacházet, rozvíjet kreativitu a směrovat lidi ke správnému uplatnění
  • MBTI testování, Strenghts Finder testování osobností dětí a podobné
  • Výuka mindfulness od první třídy
  • Výuka prezentačních dovedností
  • Předměty o fungování mozku s důrazem na to, že pokud žiji ve strachu a stresu používám pouze patnáct procent své kapacity
  • Rychločtení, rychloučení souvislostí, kreativita, řešení problémů s důrazem na reálné problémy
  • Posílání dětí do reálných firem a reálných pracovních prostředí na stáže od útlého mládí – princip cechů
  • V žádném případě nezakazovat moderní technologie – neučíme se pro pravěk, ale pro novou dobu, kde jsou moderní technologie tahounem ekonomik – zejména pak umělá inteligence
  • Důraz na výuku možností umělé inteligence, srovnání rizik a kvalit člověka oproti umělé inteligenci, jejíž nástup je naprosto nevyhnutelný v případě, že se lidstvo nezničí nebo nedojde ke globální katastrofě a v tomto případě budeme mít jiné priority než školu
  • Možnost přeskakovat třídy, využívání maximálních kreativních potenciálů dětí
  • Důraz na to, že nikdo není špatný – každý je naprosto unikátní s unikátními talenty – nejsme roboti k pásu viz bod s umělou inteligencí
  • Psaní všema deseti
  • Prezentační a argumentační cvičení
  • Informační gramotnost
  • Programování pro ty, které programování zajímá, formou her – viz https://codecombat.com/
  • Využívání kreativních her jako je Minecraft
  • Kladení důrazu na tři hlavní lidské potřeby – potřeba kompetence (lidé chtějí něco umět), potřeba začlenění a uplatnění kompetence, neustálé zlepšování se v něčem
  • Nyní děti více zajímají počítačové hry, které naplňují touhu po společnosti leč virtuální, dá se v nich neustále zlepšovat, cítí se tak blíže svým vrstevníkům, dosahují úspěchů ve vyhraných kolech ve Fortnitu a LoL a rostou, alespoň ve svých očích a očích kamarádů
  • Zákaz sezení rovně bez hnutí na židlích a poslouchání takzvané autority – většinou člověka, který umí odvykládat dva předměty a vykládá je třicet let stejně – pardon, ale takový člověk u mne bohužel nemůže mít autoritu – ale není to jeho chyba, jde o nastavení systému, jen na ně tento učitel přistoupil
  • Žonglování, jóga, hudba, tanec, kooperativní sporty a hry (ano – existují deskové kooperativní hry a League of Legends se dokonce vyučuje na vysoké škole jako předmět)
  • Znalosti a dovednosti k tomu, aby byl člověk schopen vidět takzvaný big picture – čili od základní cihly až po funkční a tepající město
  • V hlavě máme 200 000 000 000 neuronů, které vytvářejí neuronovou síť, jejíž vlastnosti neznáme – náš mozek nikdy ještě nikomu neřekl – disk je plný, nemohu zapisovat
  • Maximalizovat využívání lidského potenciálu, vedení k rozvoji a k učení se celý život
  • Motivace s důrazem na vysvětlení vnitřní motivace – pomoc s hledáním vnitřní motivace u dětí – dokonce takzvaní nepřizpůsobiví a jejich děti mají motivaci jen může být jiná, než takzvaný mainstream
  • Práce s pamětí a vysvětlení fungování paměti s důrazem na to, že se lze naučit enormní kvanta dat, pokud se k paměti přistupuje správně
  • Skládání vhodných kooperativních skupin dětí, kterým se zadávají reálné úkoly, ne jen modelové případy, které se zavřou do šuplíku a zůstanou tam smrdět – když děti umí podnikat na YouTube, tak proč by neměli umět podnikat všude?

Tak co? Ještě chcete v podstatě trénovat své děti a sebe biflování nesmyslů, nebo se už konečně posuneme do roku 2018 plného těch internetů, mobilních počítačů s 8GB RAM a 256GB storage, 24/7 připojených k 4G síti a za pár let k 5G s rychlostí až 1Gbit do zařízení a latencí 1ms?

Open your mind. Open your soul. Think out of the box. Look to the master, follow the master, walk with the master, see through the master, become the master.

Komentáře